mars 29, 2013

Golvfunderingar

Renoveringen är fortfarande i ett tråkigt skede, jobb som inte syns. Man åker full av förväntan till huset för att se vad som har hänt och så ser man ingenting eller så är det värre än dagen innan. Ja,ja, så är det att renovera, ingenting,ingenting,ingenting och sedan säger det pang och så händer det jättemycket,

Under tiden har jag skissat klart köket, vi har tagit beslut att göra en ny trappa, och måtten på innerdörrarna är bestämda så efter påsk lämnas alla skisser in till snickeriet.

Våra fönster och ytterdörren är redan tillverkade och står nu och väntar på att få komma på plats. Det dröjer lite till, killarna är på semester och när dom kommer tillbaka ska först taket bli klart.

Nu är det golvet i huset som jag funderar på. Ena dagen vill jag ha mörkt trägolv överallt, nästa dag vill jag ha klinkers i hela nedervåningen, ibland vill jag ha vitsåpade golv. Det här kommer att bli en lång process innan jag har bestämt mig. Mycket som är snyggt, men det ska vara praktiskt också och man ska aldrig behöva byta golv. Just nu är jag förälskad i det vackra tegelgolvet från Gamla Mejeriet i Trelleborg. Jag får se hur länge den förälskelsen varar. Men snyggt är det det.

Tegelgolv är slitstarkt och behöver aldrig bytas, men färgen kan vara lite för stark.
Plankgolv är snyggt och ger en ombonad känsla och med den tjockleken jag vill ha kan den slipas många,många gånger, men golvet spricker isär på vintern och det syns väldigt tydligt när bräderna är breda. Jag har ett sådant golv där jag bor nu.
Lutade och vitsåpade trägolv är väldigt mjuka att gå på, vackra att se på och gör rummet ljust och fint, men är lite svåra att hålla rena och det blir lätt märke i golvet eftersom furugolv är ett mjukare träslag. Jag har det i vår sommarstuga.
Klinkers eller stengolv är praktiskt och snyggt väljer man en bra färg syns inte smuts och damm, bara man inte väljer en för ljus fog men är hårt att gå på. Har klinkers i köket där jag bor nu och stengolv i min lägenhet i Antibes.

Som sagt en lång process.
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar