januari 26, 2013

Växthusdröm

Nu när det känns riktigt kallt och långt till vår och sommar ligger jag i sängen och funderar på hur mitt växthus ska se ut. Det är konstigt att jag som inte är speciellt intresserad av trädgårdsskötsel och odling längtar efter ett växthus. Jag tror det är bilden av vinrankor i taket, solmogna söta tomater i vackra terracottakrukor, träd som dignar av saftiga persikor och doften av överdådigt blommande växter. Själv sitter jag i en knarrig gammal rottingfåtölj iklädd stövlar, solhatt, shorts och linne och njuter av livet. Långt borta är bilden av svampangrepp, uttorkade växter som bränts sönder av solen, beskärning av vinet och uppbindning av allt som växer. Ingen tanke finns på ogräsrensning, gödning, plantering, passning inför frostnätter och framförallt ingen tanke på vem som ska sköta det när jag är i Frankrike. Alexandra?

Jag vill ha ett ganska stort växthus av trä, vitmålat med en dubbeldörr på långsidan, det ska finnas plats för vackra saker och mysiga fåtöljer med plädar för lite kyligare höstkvällar. Ett vackert tegelgolv och gamla tunnor på utsidan som samlar upp regnvatten. Runt 20 kvadrat tror jag blir lagom.

Det verkar vara väldigt mycket att ta ställning till förutom storlek, automatisk öppning av fönster, ventilering, väv att kunna täcka med om det blir för varmt, ska man ha el och vatten, värme på vintern, ja, listan kan bli hur lång som helst så är det någon som har erfarenhet och lite tips att bidra med så hör gärna av er.

Det finns ju hur många olika modeller som helst att välja mellan, vi tänker bygga vårt själv. ( är det någon dom har erfarenhet av det?), dom här två målade vita tror jag skulle kunna bli vackra med vacker stensättning utanför, sittplatser, odlingsbäddar och några lummiga träd.

Det översta kommer från Hartley Botanic trädgård och det understa från glasbackens växthus.

Kram Cicci











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar