januari 17, 2015

Grönt- min favoritfärg

Sitter och tittar på bilder från mina gamla hus och blir förvånad över att grönt är den färg som jag har på väggarna i minst ett rum i alla hus jag har haft. Olika toner och nyanser, men grönt är det.

Många tycker att grönt är en svår färg men jag tycker att den passar till väldigt många färger. Jag ser att jag gärna kombinerar den med brunt, men även purpur, rött, svart och rosa är färger som passar bra till det gröna.

I mitt gamla hus hade jag målat alla väggarna med en grönbeige förg som heter Sumi från Jotun. En fantastiskt vacker färg som gör rummet ombonat. Det är samma färg som vi målat väggarna med i vårt cafe. Den har vi fått mycket beröm för.

Bilden med den gröna tapeten kommer från min gamla sommarstuga, den med tavlan från mitt gamla hus, den gröna träpanelen från tvättstugan i mitt nuvarande hus och bilden på den beige soffan är från min lägenhet i Antibes.

Grönt är en harmonisk färg som ger oss lugn, pulsen går ner och man känner sig trygg, till motsats till rött som skapar kreativitet och ger oss energi, vår puls ökar.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar